top of page

Klachtenprocedure

Vragen, problemen of klachten?

Heb je vragen of opmerkingen over mijn diensten? Bent je ontevreden? Laat het mij alsjeblieft weten. Ik ga graag met je in gesprek en wil er dan samen uit komen.

​​

Lukt dat niet en blijf je zitten met vragen of onvrede? Of betrekt je liever meteen al een onafhankelijk persoon er bij?

Neem dan contact op met de externe klachtenfunctionaris. Hiervoor werk ik samen met Klacht&Company. De klachtenfunctionaris begeleidt in overleg met jou de indiening en de verdere afhandeling van je klacht.

​

Hoe werkt een klachtfunctionaris?

Je begint met het indienen van je klacht, bij voorkeur via het klachtenformulier. Je vindt dit formulier op de website van P3NL. Het ingevulde formulier mail je vervolgens naar P3NL@klachtencompany.nl of je stuurt het per post naar Klacht&Company, Postbus 3106, 2601 DC Delft. Kun je zelf niet op internet, vraag dan telefonisch bij Klacht&Company (088 – 234 16 01) een papieren exemplaar van het klachtenformulier op. Vergeet niet om je postadres te noemen.

Vind je het lastig om de klacht goed te omschrijven of wil je liever eerst overleggen? Dan kun je uiteraard ook bellen met de klachtenfunctionaris via nummer 088 – 234 1601.

 

Verkenning en overleg

De klachtenfunctionaris luistert naar je klacht en zet met jou op een rij wat er is gebeurd.  Je bespreekt samen wat je met je klacht wilt bereiken en wat passende stappen zijn. Als de klachtenfunctionaris verdere acties onderneemt, is daarvoor jouw instemming nodig. De klachtenfunctionaris werkt onafhankelijk en onpartijdig. Zij geeft zelf geen oordeel over de klacht. Wat je met de klachtenfunctionaris bespreekt, is vertrouwelijk. Jij bepaalt welke informatie de klachtenfunctionaris aan anderen (en aan mij) mag doorgeven.

​

Verdere stappen

De verdere afhandeling van je klacht kan op allerlei manieren plaatsvinden. Soms past bijvoorbeeld een schriftelijke uitwisseling, soms ook een bemiddelingsgesprek onder begeleiding van de klachtenfunctionaris. Soms is het ook handig om de mening van een inhoudsdeskundige te vragen.

Voor dit traject staat in principe een termijn van 6 tot 10 weken.

 

Afsluiting

Als alle mogelijke stappen zijn gezet, krijgt je  een schriftelijk bericht over de uitkomst van de klachtafhandeling. In dit afsluitbericht staan ook de afspraken die eventueel zijn gemaakt. Bijvoorbeeld over de oplossing van de klacht of over hoe we in de toekomst met elkaar verder gaan.

 

Niet tevreden met de uitkomst?

Heb je het traject met inzet van de onafhankelijk klachtenfunctionaris doorlopen en ben je het niet eens met de uitkomst? Dan kun je de zaak ter beoordeling voorleggen aan de externe geschillencommissie psychische en pedagogische zorg. Deze commissie onderzoekt en beoordeelt je klacht, waarbij beide partijen worden gehoord. Ik moeten me houden aan de uitkomst van deze geschilprocedure. Ook bij een eventueel verzoek tot schadevergoeding waarover wij het onderling niet eens worden, mag je het bindend oordeel van de geschillencommissie vragen.

Meer informatie over de geschilprocedure en de voorwaarden die daarbij gelden, vind je in het eerder genoemde afsluitbericht en via www.p3nl.nl/klachtenregeling/clienten.

 

Wat zijn de kosten?

Aan het inschakelen van de klachtenfunctionaris zijn voor jou géén kosten verbonden. Schakelt je zelf een bemiddelaar of adviseur in, dan betaal je uiteraard wel zelf de kosten. Als je besluit om alsnog naar de geschillencommissie te gaan, betaal je eenmalig een bedrag aan administratiekosten.

 

Andere mogelijkheden?

Er zijn nog andere mogelijkheden om werk te maken van je klacht of om daarbij ondersteuning te krijgen. De klachtenfunctionaris kan je daarover informatie geven. Informatie vind je ookop www.p3nl.nl/klachtenregeling/clienten.

bottom of page